8-9-10, een mooie dag om 24 te worden - Reisverslag uit Meadow Lake, Canada van Loes Zijll - WaarBenJij.nu 8-9-10, een mooie dag om 24 te worden - Reisverslag uit Meadow Lake, Canada van Loes Zijll - WaarBenJij.nu

8-9-10, een mooie dag om 24 te worden

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

08 September 2010 | Canada, Meadow Lake

Lieve I.

Dinsdagavond 7 september. Nog twintig minuten en dan is mijn verjaardag. Na Losser, Oldenzaal, Hengelo, Deventer, Curaçao kan ik nu ook Meadow Lake toevoegen aan de lijst met plaatsen waar ik ooit mijn verjaardag heb doorgebracht. Kerstin, een andere helper, had vandaag al een taart voor me gebakken omdat ze morgenochtend vroeg vertrekt richting Duitsland. Die taart hebben we vanavond dan ook al verorberd onder het mom van “In Nederland ben ik nu al jarig”.
Vervolgens hebben we met zijn vieren twee potjes Boonanza gespeeld. Kerstin had de Duitse versie van dit spel meegenomen. Voor als je het spel niet kent, het is de bedoeling dat je verschillende bonen verzameld, verhandeld, verbouwd en oogst. Met dit laatste kun je punten verdienen. De Duitse namen van de bonen waren voor de Engelssprekenden onder ons echter vrij moeilijk om uit te spreken. Daarom gaven we alle bonen een andere naam. De nieuwe namen werden bepaald aan de hand van de manier waarop ze op de kaarten stonden afgebeeld. Zo kwam het op een gegeven moment zo ver dat we drollen zaten te ruilen voor een blauw oog, gastanken zaten te verbouwen en cowboys aan het oogsten waren. Erg gelachen.

Meadow Lake is totaal anders dan Anahim Lake. Voor Bruce en Marilyn is de ranch echt een hobby (in Anahim Lake was het de belangrijkste inkomstenbron) en dan met name voor Marilyn. Bruce werkt grotendeels elders als vrachtwagenchauffeur. Marilyn is echt een dierenliefhebber. Dit is duidelijk te zien aan het aantal katten en honden dat in hun kleine huis, het is namelijk een trailer, rondloopt. Van beide dieren hebben ze er namelijk zeven! Allemaal hebben ze hun eigen verhaal. Maar ze hebben ook allemaal een overeenkomst en dat is dat ze allemaal ‘gered’ zijn. Ik moet zeggen dat ik het wel erg veel vind hoor, zoveel beesten om me heen de hele dag. Gelukkig slaap ik niet in de trailer, maar in een cabin die zo’n vijftig meter van de trailer staat. En die houd ik lekker hond- en katvrij.

In totaal hebben ze iets van 100 koeien en twintig paarden. Met de koeien is momenteel weinig werk gemoeid. De staan namelijk lekker te grazen op hun ‘zomerlocatie’, zo’n drie kilometer van de ranch. Op deze ranch wordt alles nog gedaan op de ouderwetse manier, dat wil zeggen vanaf de rug van een paard. Er wordt dan ook veel paardgereden. Is het niet voor ranchwerk, dan is het wel om de paarden in conditie te houden of om de jonge paarden te trainen. Ik heb deze week ook mijn eerste echte paardrijles gehad. Tot nu toe is het daarbij gebleven omdat het weer echt belabberd slecht is. Het regent de hele dag! En dat al bijna de hele week.

Het weer is echt uitzonderlijk slecht dit jaar in Saskatchewan. De hele zomer heeft het zo’n beetje elke 36 uur minstens eenmaal geregend. Met het gevolg dat er nog amper gehooid is. Het begint er zo langzaamaan zeer dramatisch uit te zien voor de boeren. Dale, één van de buren van Bruce en Marilyn heeft bijvoorbeeld 2000 balen nodig om zijn koeien de hele winter van voer te voorzien. Tot nu toe heeft hij er slechts 200 geoogst. En dat heeft hij pas afgelopen zaterdag gedaan. Bruce heeft op de dag 400 kleine balen gemaakt, die ik vervolgens samen met Kerstin en drie andere meiden, Althea, Kim en Fenya (helpers op een andere ranch in Meadow Lake, waarvan de eigenaar goed bevriend is met Marilyn) heb binnengehaald en gestapeld. Dit alles kostte ons zo’n zes uur. Je zult begrijpen dat dit een knap vermoeiende aangelegenheid was. Toch houdt ik wel van dit soort werk. Lekker fysiek bezig zijn, buiten in de zon (ja, dit was een van de weinige mooie dagen sinds ik in Meadow Lake ben) en met goed gezelschap.

Zondag ben ik samen met Kerstin bij een Powwow geweest. Dit is een danscompetitie onder de ‘natives’ (ook wel ‘Indians’ genoemd) de originele Canadese bevolking. Het dansen gaat in zeer opvallende kostuums met een hoop bellen en ander tierelantijntjes. De muziek werd verzorgd door verschillende groepen ‘natives’ en bestond voornamelijk uit getrommel en ‘geschreeuw’ in een voor mij onbekende taal. Het klonk erg ‘apart’, maar wel vol overgave. En toen miste ik het: trompet spelen. Dat was de eerste keer in zeven maanden dat ik het miste. En misschien is dat maar goed ook. Dan heb ik in ieder geval ook iets om uit te kijken voor als ik weer terug ben in Nederland, behalve natuurlijk het weerzien met alle mensen die belangrijk voor me zijn. Want om eerlijk te zijn heb ik echt nog helemaal geen zin om terug te gaan naar Nederland en weer van alles te moeten. Baan zoeken, huis zoeken en allerlei andere verplichtingen. Voorlopig wil ik daar nog niet aan denken.

Tot schrijfs.


http://picasaweb.google.com/loesvanzijll

  • 08 September 2010 - 18:30

    Marijke:

    Hieperdepiep van harte van harte gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Groet,
    Marijke, JOrd, Sjardé

  • 08 September 2010 - 18:48

    Mam:

    He Loes,

    Nogmaals gefeliciteerd. Heb vandaag regelmatig teruggedacht aan 8-9-86, misschien omdat je zover weg zit. Fijn dat je samen met de meiden een feestje kon vieren.
    Het werk op een boerderij past ook echt bij je, je bent er fysiek sterk genoeg voor.
    En ik begrijp ook dat je (nog) geen zin hebt in allerlei verplichtingen, maar de tijd gaat mij niet snel genoeg. Ik mis je toch wel heel erg. Ik tel de dagen af.
    Tja, zo gaat dat met moeders!!
    Heel veel plezier nog.

    groetjes, mam

  • 08 September 2010 - 18:50

    Mam:

    Waar blijven de foto's van Meadow Lake?

  • 08 September 2010 - 19:51

    Angele:

    Hoi Loes,
    Proficiat met je 24 ste verjaardag veel plezier en een leuke dag gewenst, ook een leuke dag om 17 te worden.

    Groetjes Anne en Angele

  • 08 September 2010 - 20:36

    Ingeborg Buld:

    Hoi Loes, bedankt voor je kaartje, nu ben jij aan de beurt. Gefeliciteerd met je verjaardag, heel veel gezonde en ondernemende jaren wens ik jou,maar het zal ook fijn zijn als je er weer bent hoor.Je moeder mist je wel erg hoor! Verder gaat het allemaal goed lees ik,wat een ander leven daar hoor, in Nederland zou je er waarschijnlijk niet mee in aanraking zijn gekomen en nu is het je leven. Knap van je deze reis!! Ik hoop dat je nog lang mag genieten,je hebt het ook leuk ghad met Jet en Jeroen hoorde ik.Vier je verjaardag goed en zorg dat je het niet vergeet. Ik zalwat sneller reageren dan de vorige keer,maar leuk om je op deze manier te kunnen volgen!

    gr Marco,Ingeborg,Annemijn en Sophie

  • 08 September 2010 - 21:29

    Brigitte En Thom:

    Hoi Loes
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Fijn dat alles goed gaat, en Maak er nog een leuke tijd van.Groeten
    Brigitte, Thom Ebel en Jord.

    ps Bedankt voor het leuke kaartje voor Ebel.

  • 09 September 2010 - 05:47

    Mam:

    He Loesje,

    Snel even voor werktijd: nog 14 minuten om je verjaardag te vieren!
    Vond het een geweldige verrassing je aan de telefoon te hebben gisteravond. Super, ik geniet er nog steeds van.

    groetjes, mam

  • 09 September 2010 - 07:16

    Jeroen:

    He Loes,
    gefeliciteerd!!!!! Ik ben wel iets te laat maar een sms sturen gisteren had ook niet zoveel zin vermoed ik als de ontvangst net zo goed is als in de Rockies:p
    Hoe ging het met je paardrijles: was je een talent of ging het toch meer 'bag-of-potatoes-style'?
    Groeten,
    Jeroen

  • 09 September 2010 - 07:20

    Franc En Monique:

    Gefeliciteerd met je verjaardag ook namens Herman en Miny, Bart en Niels.

  • 09 September 2010 - 07:29

    Monique:

    Hoi Loes,
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag!Ik wens je een geweldig jaar toe. Blijf volop genieten van de tijd die je in Canada hebt!
    Groet Monique B.

  • 09 September 2010 - 08:18

    Hoi Loes:

    nog gefeliciteerd met je verjaardag,Ik las dat je 24 jaar bent geworden nog 1 jaartje dan heb jij de halve sara te pakken. geniet nog heerlijk in Canada.
    Liefs Lidy

  • 09 September 2010 - 08:31

    Lettie:

    En dan nu achteraf nog een keer: Loes, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

    Je bent trouwens niet de enige die jouw trompet mist!

    Groetjes, Lettie.

  • 09 September 2010 - 17:16

    Suus:

    Dag Loes,

    Als eerst van harte gefeliciteerd. Ik was het helemaal vergeten gister en het schoot zonnet door me heen.
    Hopelijk heb je je toch een beetje jarig gevoeld.

    Snap dat jij helemaal geniet van het actief bezig zijn met gezelschap. Dat vind ik ook t belangrijkste hoor. Als je het maar naar je zin hebt, gaat het goed komen lijkt me!

    Nog heel veel plezier op deze boederij en t lijkt me echt leuk om je weer eens te spreken.

    Liefs

  • 09 September 2010 - 18:05

    Carolein:

    Loes, alsnog van harte gefeliciteerd. Zag vanmorgen tot mijn schrik dat je gisteren jarig was. Door de ziekenhuisopname van Henk ben ik het vergeten. (Henk is inmiddels weer thuis). Maar.......alsnog van Harte.

  • 12 September 2010 - 11:16

    Yvonne:

    Hai Loes . Van harte proficiat met je verjaardag en een hele fijne dag gewenst.

  • 15 September 2010 - 15:55

    Loes:

    Thanks voor alle feliciaties!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Meadow Lake

Canada, here I come!

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2011

Back to reality

24 Januari 2011

Surprise!

19 Januari 2011

In de bak

15 Januari 2011

De schaar er in!

11 Januari 2011

I feel 'wicked'
Loes

Actief sinds 11 April 2008
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 126211

Voorgaande reizen:

09 December 2015 - 24 Augustus 2016

Kangaroos, kiwi's, Spanish en... Olympics

29 Januari 2010 - 29 Januari 2011

Canada, here I come!

25 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Stage Curacao

Landen bezocht: