Op stap met Tourgeit en Miss Poes - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Loes Zijll - WaarBenJij.nu Op stap met Tourgeit en Miss Poes - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Loes Zijll - WaarBenJij.nu

Op stap met Tourgeit en Miss Poes

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

25 Augustus 2010 | Canada, Edmonton

Lieve I.

Jasper was supergaaf! De eerste dag hebben we aan het begin van de middag gewaterfietst op Lac Beauvert. Daarna hebben we onze weg vervolg naar Maligne Lake, waar we de cruise richting Spirit Island zouden. Onderweg naar Maligne Lake hadden we geluk. Eerst zagen we een elk langs de weg zitten. Echt een megagroot beest en in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, een veel gevaarlijker dier dan een beer. Vijf minuten later was het ‘feestje’ echt compleet toen zo’n honderd meter voor onze auto een zwarte beer de weg over hobbelde, die dan ook met kinderlijk enthousiasme door Jette werd begroet. De beer ging heel even op zijn achterpoten staan en rende toen het bos in. Al met al duurde het hele tafereel tien seconden. Te kort voor een foto, maar wel een hele toffe ervaring. Een vakantie door de Rockies is niet compleet als je geen beer hebt gezien.
De cruise richting Spirit Island was erg mooi. We hadden geluk met het weer, want het was de eerste mooie dag sinds twee weken op het lake. Er hing namelijk erg veel rook in de Rockies door de vele bosbranden in British Columbia. Dit is elk jaar weer een groot probleem in BC. Maar wij hadden dus geluk, want het was superhelder. De foto’s die we hebben gemaakt kunnen dan ook zo op de ansichtkaart. We sloten de avond af met heerlijke spareribs.

De volgende dag zijn we op tijd naar de Athabasca Falls gereden. We waren net op tijd, want we hadden de falls bijna voor onszelf. Wat een natuurgeweld! Toen we er net tien minuten waren kwamen de eerste tourbussen aanrijden. In een zeer korte tijd veranderde de ‘rust’ in één grote Japannerende massa (dit is het woord dat Jette, Jeroen en ik gebruiken voor mensen die uitstappen, een foto maken en weer vertrekken). Wij vervolgden toen onze weg naar Horseshoe Lake en de Valley of the five lakes. Hier hebben we een korte, maar door het hoogteverschil zeer intensieve hike gemaakt. Jeroen werd omgedoopt tot ‘Tourgeit’ (hij ging voorop bij het klimmen) en Jette werd ‘Miss Poes’, aangezien zij degene was die de beerbel droeg. Als je een hike maakt in de Rockies wordt het aangeraden om een bel mee te nemen. Dan horen de beren je van grote afstand aankomen en worden ze niet verrast. En dat is wel zo veilig.

Maandag zijn we naar Dunster gegaan om Ann & Andy op te zoeken. We maakten echter eerst een stop in Mount Robson Provincial Park. Hier zijn we naar Kinney Lake gehiked. Daarna was het tijd om door te rijden naar Dunster. Jeroen lag helemaal in een scheur om de plaatselijke brandweer, die bestaan uit een houten rode schuur van hooguit vier vierkante meter. Maar ja, het is en blijft Dunster. Dus het is allemaal niet zo groot. We hebben heerlijk geluncht bij Ann & Andy en zijn vervolgens via een groot stuk backroad weer teruggereden naar Jasper.

We sloten ons Jasperavontuur gisteren af met wild water raften! Dit deden we wederom in Mount Robson Provincial Park en wel op de Fraser River, de grootste rivier van BC. Als inleiding kregen we de meest vreselijke rampscenario’s te horen en hoe we in die situaties moesten reageren. Achteraf bleek het heel erg mee te vallen. Het was totaal niet eng en alles ging prima. Het was echt supervet om te doen! Na het raften was het tijd voor de lange autorit richting Edmonton en daar zijn we nu.

Vandaag wordt een spannende dag, want…. het is tijd voor mijn vervroegde verjaardagscadeau. Whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Tot schrijfs.

• 26 Augustus 2010 - 05:59

Mam:

Ik verwacht per omgaande een verslag van je verjaardagscadeau.

• 26 Augustus 2010 - 06:00

Mam:

Ik verwacht per omgaande een verslag van je cadeau.

• 26 Augustus 2010 - 06:10

He Loes,

Zie nu de foto's. Wat een geweldige ervaring zal dat zijn geweest. Wat gebeurt er toch met je wangen?