Flash! - Reisverslag uit Jasper, Canada van Loes Zijll - WaarBenJij.nu Flash! - Reisverslag uit Jasper, Canada van Loes Zijll - WaarBenJij.nu

Flash!

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

20 Augustus 2010 | Canada, Jasper

Lieve I.

Wij worden tijdens het grootste deel van onze reis vergezeld door onze vier goede vrienden Freddie, Brian, Roger en John. Behalve dat zij ervoor zorgen dat onze stemspieren in conditie blijven, hebben ze ons ook een goede uitdaging gegeven door middel van het door hen geschreven nummer “Flash”. De ‘flashen’ vliegen je op de meest onverwachte momenten om de oren, dus het vergde aardig wat inspanning om ze juiste te timen. In de auto ging het er dan ook als volgt aan toe:

Flash! …… ah, te vroeg.
Flash! ...... ah, weer te vroeg.
FFFFFFFFFFFFFlash! …… ah, wéér te vroeg.
FLASH! Ahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. Savier of the universe.
YEAH, gelukt!

Na een kwartier hadden we het eindelijk voor elkaar om alle ‘flashen’ in het nummer goed te timen.
Ach ja, een mens moet wat te doen hebben tijdens al die lange autoritten. Want, máááán wat zijn de wegen hier eindeloos.

Ik was eigenlijk van plan om je gisterenavond al te schrijven vanuit Revelstoke (ik wil je immers schrijven vanuit elke plaats waar ik de nacht door breng), maar we raakten zo leuk aan de praat met twee Belgische dames en een volgens Jette en mij zeer appetijtelijke jongeman uit Calgary ,dat het 23.00 uur was (de tijd waarop het in de meeste hostels stil moet zijn) voor we er erg in hadden. Dus ik heb dat verhaal lekker laten zitten die avond en genoten van het gezelschap.

Het was een goede keuze om afgelopen dinsdag via Kootenay National Park naar Revelstoke te rijden. De bezienswaardigheden waren niet van het kaliber dat we gewend waren (een mens raakt snel verwend in Banff en Lake Louise), maar desalniettemin ook zeker de moeite waard.

Woensdag hebben we doorgebracht in Glacier National Park waar we de The Great Glacier trail hebben gelopen. Het was een vrij zware hikel van tien kilometer met ruim 300 meter hoogteverschil, maar het uitzicht was fantastisch.

Gisteren hebben we doorgebracht in Mt. Revelstoke National Park, waar we een paar kleine wandelingen hebben gemaakt. Onder andere de Skunk Cabbage boardwalk en de Giant Cedar boardwalk. Daarna zijn we doorgereden naar de Meadows in the Sky parkway van waar we onder andere een mooi uitzicht hadden over Revelstoke. Echter hing er wel een dikke rookwolk, die veroorzaakt wordt door alle bosbranden in BC. Hierdoor is het uitzicht wat wazig. Iets waar we waarschijnlijk de komende week meer last va zullen hebben aangezien de westenwind de rook richting Alberta blaast. Bosbranden zijn elk jaar een groot probleem in BC. Ik heb zelfs gehoord dat de mensen in Anahim Lake voor een dag zijn geëvacueerd omdat het te gevaarlijk was.

Vandaag zijn we van Revelstoke naar Jasper gereden via de Icefield Parkway. Volgens de kenners één van de meest spectaculaire wegen van de wereld. Een groot aantal bezienswaardigheden langs de route hadden we al gezien toen we in Lake Louise verbleven, dus dit leverde ons wat tijdswinst op. Het was namelijk een erg lange dag met ruim zes uur rijtijd! Onze belangrijkste stop op weg naar Jasper waren de Columbia Icefields. Hier werden we met een speciale bus de Athabasca Glacier opgereden. Tocht best vreemd om midden in augustus met een dikke trui, jas en muts op een 300 meter dikke laag ijs te staan.

Het hostel hier in Jasper is anders dan we tot nu toe gewend waren. In de meeste hostels bestaan de dorms uit vier tot zes bedden. Hier in Jasper zijn er echter maar twee dorms. Jette en Jeroen zitten in een gemengde dorm en delen hun kamer de komende vier nachten met 42 andere personen. En in ‘mijn’ kamer staan dertig bedden. De hoeveelheid keukenruimte, toiletten en douches is ook zeer minimaal (vijf douches voor 80 mensen is niet echt veul…). Maar laten we niet zeuren. Alles ziet er vrij schoon uit en laten we vooral niet vergeten dat de prijs die we hier per nacht betalen ruim tien dollar goedkoper is dan in Calgary, Banff en Lake Louise. Daarvoor kun je ook niet dezelfde luxe verwachten.

De komende dagen gaan we besteden in Jasper National Park, waar we onder andere willen gaan raften. Morgen maar eens kijken of we een tripje kunnen boeken.

Tot schrijfs.

• 22 Augustus 2010 - 17:18

Sanne De Jong:

Foto! Waar is de foto van de appetijtelijke jongen!?