An die Arbeit! - Reisverslag uit Courtenay, Canada van Loes Zijll - WaarBenJij.nu An die Arbeit! - Reisverslag uit Courtenay, Canada van Loes Zijll - WaarBenJij.nu

An die Arbeit!

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

08 Juni 2010 | Canada, Courtenay

Lieve I.

Eergisteren laat aangekomen in Courtenay. Het bleek dat het hostel dat ik had geboekt ruim tweeënhalve kilometer van het station lag. Op zich niet zo heel ver. Maar met een zware backpack en nog een kleine rugzak toch best een onderneming. Daar kwam nog bij dat het inmiddels al bijna middernacht was. Dus, ik heb lekker een taxi gebeld. Dat was mijn eerste keer in een taxi ever. Ik had het hostel ’s middags gebeld dat ik laat zou arriveren. Gelukkig was dat geen probleem.

Tijdens mijn bezoek aan Courtenay was er één ding dat geregeld moest worden, het aanvragen van een Social Insurance Number (het Canadese sofinummer). Want, ik ga an die Arbeit!
Eind mei heb ik een mail verstuurd naar een viertal orchards in de Okanagan Valley. Dit gebied staat bekend om het kweken van fruit. Het is er bloedheet in de zomer en daarom wordt het ook wel de woestijn van Canada genoemd. Na een week had ik nog geen enkele reactie. Toen heb ik de dezelfde mail nogmaals verstuurd. De volgende dag had ik gelijk een reactie terug van John, die een orchard heeft in Oyama, BC. Hij was erg belangstellend en vroeg veel. De mail kwam echt heel goed over en door zijn vragen merkte je echt dat hij geïnteresseerd was in mijn diensten. Ik heb alle vragen beantwoord en zelf ook antwoord gekregen op al mijn vragen. Na twee dagen intensief mailen was alles geregeld. Ik ga er 30 juni naar toe en blijf tot 9 augustus. Het fruit plukken, kersen in deze periode, begint rond 8 juli. Dus ik heb nog een week om de omgeving te verkennen. Dit laatste was trouwens een voorstel van John. Volgens mij is dat echt een toffe gast.
Wat ik ook erg leuk vind is dat het een klein bedrijf is. In de zomer heeft hij namelijk maar acht mensen aan werk (fruit plukken en/of verpakken) waardoor de sfeer erg gemoedelijk is. En alle mensen die voor hem werken krijgen gratis onderdak!

Ik was niet van plan om te gaan werken hier (behalve als het noodzakelijk was), maar heb besloten het toch te doen. Fruit plukken is echt iets wat ik altijd al een keer heb willen doen! Bovendien verdien ik ook een extra zakcentje (niet veel, want het betaald slecht) waardoor ik net iets meer ‘gekke’ dingen kan ondernemen. Ik ben nog lang niet blut, maar het gaat wel hard met het geld.

Canada is duur, met name de dagelijkse boodschappen. Zo betaal je makkelijk een dollar voor één enkele appel. Het kan wel goedkoper, maar dan ben je genoodzaakt om grote hoeveelheden te kopen. En ik heb niet echt ruimte in mijn backpack voor vier liter melk, vijf kilo appels of een liter shampoo. Verder is ook de koers van de euro een stuk minder gunstig dan toen ik in Canada arriveerde. Eerst kreeg ik 1,5 Canadese dollar voor mijn euro en nu is dat nog maar 1.25. Dus een waardedaling van ruim vijftien procent! Wanneer ik in februari 500 Canadese dollar pinde kostte met dat 333 euro en nu kost het me 400 euro. En dat is toch best een verschil.

Het is heerlijk zonnig vandaag in Courtenay. Mijn bus naar Port Hardy gaat over een kwartier. Daar zal ik mijn laatste dagen op het eiland doorbrengen voor ik de ferry pak naar Prince Rupert.

Tot schrijfs.


http://picasaweb.google.com/loesvanzijll

  • 09 Juni 2010 - 03:31

    Michael:

    Goed bezig Loes! Jij blijft met maar voor elkaar krijgen ons ons verhalen voor te schotelen. Daar heb ik toch iets meer moeite mee...

    Geniet van de Inside Passage, dat moet echt geweldig zijn. Ik zit nog een paar dagen in de Rocky's totdat ik zaterdag aan mijn 68 uur in de trein begin!!

  • 09 Juni 2010 - 08:07

    Ida:

    Hoi loes,
    Ik geniet elke keer van jouw prachtige verhalen!
    Ik hoop dat jij nog heel erg zult genieten van alles wat er op je pad komt

    heel veel geluk !!!!!!!!

  • 09 Juni 2010 - 10:50

    Inge:

    Hey Loes, veel succes met werken daar, ik hoop dat het gezellig is maar het lijkt me ook wel zwaar werk.
    XX Inge

  • 12 Juni 2010 - 11:32

    Leonie:

    Hoi Loes,
    Ik zag je kaartje liggen en dacht: hey... die vermaakt zich daar ook nog opperbest. Eens even kijken op haar website.
    Maar je maakt wat mee zeg! Las ook dat je even een dipje hebt gehad, maar dat is heel menselijk!! Dat gebeurt mensen ook nog wel als ze in Nederland zijn hoor! ;)
    Heel veel plezier nog, geniet er van en voor straks: werk ze!!

    Heel veel groetjes van 'ons allemaal' uit Denekamp

  • 15 Juni 2010 - 18:46

    Angele:

    Hoi Loes,
    Ben net weer bijgelezen want ik liep een beetje achter om duizend en nog wat reden (gewoon te druk) maar ben nu weer helemaal bij. Misschien was het verstandig geweest om je gehele banksaldo in januari in dollars om te zetten dan had je een rendement van 15%. Maar als je alles van te voren weet....
    Een beetje werken is ook wel leuk en volgens mij heb je het wel getroffen met dit baantje en tussendoor kun je lekker kersen eten. Verder gaat hier alles goed, afgelopen zondag High tea concert gehad waarbij we het juiste weer hadden wat voor dit buiten concert belangrijk was en we zijn ook te horen op you tube voor het geval je ons een beetje mist.

    Groetjes Angele

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Courtenay

Canada, here I come!

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2011

Back to reality

24 Januari 2011

Surprise!

19 Januari 2011

In de bak

15 Januari 2011

De schaar er in!

11 Januari 2011

I feel 'wicked'
Loes

Actief sinds 11 April 2008
Verslag gelezen: 613
Totaal aantal bezoekers 126216

Voorgaande reizen:

09 December 2015 - 24 Augustus 2016

Kangaroos, kiwi's, Spanish en... Olympics

29 Januari 2010 - 29 Januari 2011

Canada, here I come!

25 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Stage Curacao

Landen bezocht: