Ik heb een leven gered! - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Loes Zijll - WaarBenJij.nu Ik heb een leven gered! - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Loes Zijll - WaarBenJij.nu

Ik heb een leven gered!

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

25 Maart 2010 | Canada, Ottawa

Lieve I.

Ja, ik leef nog! Afgelopen tweeënhalve week geen kans gehad om je een bericht te sturen, maar zoals beloofd heb ik alles opgeschreven wat ik heb meegemaakt. Daarom nu extra veel leesvoer met maar liefst drie nieuwe verhalen.

Het is erg rustig geworden op Six Mile. Niet qua kalfjes, want er zijn er nog zo’n 100 te gaan, maar qua mensen. Kara en Mandy zijn inmiddels alweer ruime tijd geleden vertrokken en deze week zijn ook Punky, Amanda en de kids weer ‘verhuisd’ naar hun eigen huis, Three Circle. Eli verblijft nog wel op Six Mile ivm de nachtelijke check van de koeien en kalfjes, maar ook hij zal binnen een week vertrekken naar Three Circle. Eerlijk gezegd vind ik het nu wel erg rustig. Vond het leuker toen Punky, Amanda en de kids hier nog waren. Zo’n vol huis is toch wel erg leuk en de kids brengen een hoop leven in de brouwerij. FF kiek’n hoe het verder gaat de komende weken.

Op mijn weblog is het qua reacties ook een stuk rustiger geworden dan in het begin. Van jou heb ik ook al een tijd niks meer gehoord. Maar ik snap het wel hoor. Jij bent natuurlijk ook druk met alle dagelijkse dingetjes en bent niet zo vaak online. Ik weet ook niet of ik altijd een reactie zou plaatsen als een bekende van mij voor en tijd in het buitenland zou zitten. Wellicht dat hier ook het gezegde ‘uit het oog, uit het hart’ een beetje om de hoek komt kijken (al hoop ik natuurlijk van niet!), want ik ben inmiddels ook al bijna twee maanden van huis! De tijd gaat snel, ik ben al op 1/6 van mijn trip!

Inmiddels begint in mijn hoofd het vervolg van mijn reis een beetje vorm te krijgen. Ik ben van plan om nu nog een maandje in Anahim Lake te blijven. Daarna ga ik naar Vancouver Island. Victoria schijnt een te gekke stad te zijn en om het eiland zijn veel wilde walvissen en orca’s te spotten. Dat wil ik daar zeker gaan doen. En nee, er staat nog niks vast! En nee, ik heb nog niks geboekt. Het zijn alleen nog maar plannen.

Op de ranch gaat alles nog zijn gangetje. Elke dag worden er nog nieuwe kalfjes geboren. Wel zijn er een paar ziek en het is maar de vraag of ze het gaan halen. Maar dit is vrij normaal. Er zijn er dit jaar ook al een paar dood gegaan. Wanneer een kalf het niet haalt wordt het buiten neergelegd en dient het als voer voor de honden. Wellicht is dit niet voor iedereen zo’n prettig idee, maar ik moet zeggen dat ik er geen moeite mee heb. De honden vinden het lekker en het is goedkoper dan hondenvoer. Bovendien is het de natuur. Tijdens mijn verblijf op de ranch is het tot nu toe ook twee keer voorgekomen dat de koe de bevalling niet overleefd. Dan blijft er dus een ‘weeskalfje’ over. Ze proberen dan om dit kalfje een nieuwe moeder te bezorgen door de huid van een dood kalfje te verwijderen en dit over het ‘weeskalfje’ heen te leggen. De koe denkt dan, door de geur, dat het haar eigen kalf is. Koe blij, kalf blij. Wat wil je nog meer.

Verder heb ik gisteren het leven van een kalfje gered! Voordat een kalf wordt geboren zit het in een ‘bag’ in de buik van zijn moeder. Op het moment dat het kalfje wordt geboren hoort de ‘bag’ te scheuren zodat het kalf via de normale weg kan ademen. Soms scheurt de ‘bag’ echter niet (voldoende) waardoor het kalf geen adem kan halen. Als er dan niet iemand in de buurt is om de ‘bag’ rondom de neus open te scheuren stikt het kalf. In mijn eerste week op de ranch heb ik Eli een keer de ‘bag’ zien verwijderen van een pasgeboren kalf. Hij vertelde mij toen dat ze hierdoor relatief veel kalfjes verliezen. Gisteren deden Raine en Roger deden een middagdutje en Eli was op Three Circle. Ik was de enige die het zag en iets kon doen. Dus ik heb de hooivork gepakt en de ‘bag’ verwijderd. Het kalf was oké.

Morgen komt er een nieuwe jongedame op Six Mile. Ook een ‘helper’ net als ik. Ze heet Anne-Marie, komt uit Nieuw-Zeeland en is 27 jaar. Dat is alles wat ik tot nu toe van haar weet. Ben benieuwd.

Tot schrijfs.


http://picasaweb.google.com/loesvanzijll

  • 25 Maart 2010 - 22:29

    Ilse:

    Ha nu ben ik toch echt de eerste die een reactie geeft. Werd natuurlijk ook tijd om weer eens iets van me te laten horen. Super zeg, dat jij je geen seconde bedenkt en het kalfje red. Toch gaaf hoe je snel aan kunt passen aan omgeving, mensen en gewoontes. En jij red dan gewoon het leven van een kalfje. Ik wil nog graag even kwijt dat ik weer als vanouds geniet van de verhalen die je schrijft.
    Tot gauw, liefs Ilse

  • 25 Maart 2010 - 22:33

    Wendy:

    hey loes

    met veel plezier lees ik je verslagen!!!
    leuk om te lezen al bijna een echte boerin je zou zeggen dat je het in je bloed is mee gegeven?
    veel plezier nog in anahim en kijk uit naar je volgende verslag

  • 26 Maart 2010 - 00:18

    Marina:

    Hoi Loes, geweldige verhalen weer! Als verwende Europeaan met alle comfort van internet, telefoon etc. is het misschien best wel eens goed om weer teruggeworpen te worden naar basic! Dan besef je eigenlijk pas wat je wel en niet hebt, wat niet altijd een voordeel hoeft te zijn...
    Maar met een hands-on mentaliteit kun je toch ook veel doen op ander gebied, bv het redden van een kalf! hartstikke goed, uiteindelijk ben je geen veearts maar doe je gewoon wat je moet doen. Ben alweer benieuwd naar je volgende verhalen, hoewel ik me (bij wijze van spreken) geen voorstelling kan maken van alle afstanden die je af moet leggen om een blog te plaatsen.
    Keep up!
    groetjes Marina

  • 26 Maart 2010 - 07:13

    Jeroen:

    Goed bezig op de ranch Loes! Leuke verhalen schrijf je overigens, het is daar echt een 100% andere wereld dan hier waar niemand doordeweeks een koe ziet bij wijze van spreken.

    Jette en ik zijn druk bezig met kijken naar hostels en dergelijke. Gisteren hebben we de auto geregeld dus er komt nu wel wat schot in de zaak. We houden je op de hoogte!

    Veel plezier nog!!
    Groetjes,
    Jeroen

  • 26 Maart 2010 - 08:17

    Sanne:

    COOL Loes!

  • 26 Maart 2010 - 09:15

    Carolein:

    Hey Loes,

    Super die verhalen van je. Vandaag lees ik het op het werk, maar normaliter heb ik niet zoveel tijd om jouw epistels op het werk te lezen. Super gaaf wat je allemaal meemaakt. Lijkt me een hele ervaring.

    Groetjes van ons allemaal

    Carolein

  • 26 Maart 2010 - 09:26

    Ida:

    wat kun jij een prachtige verhalen schrijven, heerlijk dat leven op de boerderij, doet mij heel erg denken aan toen ik nog een klein meisje was en al mijn vriendinnetjes op een boerderij woonden! Nu zijn al die vriendinnetjes echte boerinnen geworden en hebben zicht verspreid over vele delen van de wereld!
    morgen hebben we een repetitie dag bij het sol in de Horst, ik denk dat het een hele leuke en leerzame dag gaat worden, we missen je wel hoor!
    jij een heel fijn weekend en tot de volgende blog!

  • 26 Maart 2010 - 10:05

    Elles:

    He Loes,

    Wat een geweldige verhalen allemaal zeg!!! een genot om te lezen,wat maak je allemaal bijzondere dingen mee.Hier gaat alles zijn gangetje,gewoon zoals het moet,op de muziek gaat het ook goed hoor, al mis ik je wel!!hahaha
    ik kijk uit naar je volgende verhalen.
    Geniet ervan.
    Liefs Elles

  • 26 Maart 2010 - 12:32

    Dorothé:

    Ha die Loes,

    Wat een geweldige verhalen schrijf je toch weer. En wat fijn dat je het allemaal zo leuk vind. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de laatste tijd weinig tijd had om uitgebreid te reageren op jouw verhalen. We zijn erg druk met de voorbereidingen van ons concert met Cor Bakker. Er komt heel veel bij kijken. Maar goed, alles lijkt aardig op de rit te staan en ik kijk uit naar dinsdag 6 april. Cor komt dan op de repetitie-avond. Spannend allemaal!

    Tot zover even een berichtje uit Holland. Moet een dekbed incasseren voor de verlotingstafel... (-:

    Groeten en een hele dikke kus van ADHDorothé

  • 26 Maart 2010 - 13:35

    Jannie:

    Nou Loes ik heb in 3 keer gelezen en de foto's bekeken. Ik ben trouwens wel benieuwd of je als je terug komt niet op een grote veehouderij gaat werken ipv PenO. We hebben donderdags na de repetitie heel wat bij te praten. Om die mooie verhalen van jou.
    Ik hoop dat volgende week iets meer mensen na blijven want dan wordt er weer eieren gegeten ivm pasen. Een jaarlijkse traditie. Zaterdag hebben we een smokkel tocht. Ik hoop wel dat het dan droog is. Nu vrijdagmiddag komt het water rechtuit de lucht vallen.
    De groeten ook van Gosse

  • 26 Maart 2010 - 18:04

    Suus:

    ben ook benieuwd!

  • 26 Maart 2010 - 20:05

    Marieke:

    Weer 3 mooie verhalen! Misschien moet je toch eens proberen om een boek te gaan schrijven....je kunt echt prachtige verhalen schrijven. Heb je nu misschien wel tijd voor.
    Lijkt me schitterend om dit allelmaal mee te maken. Van de drukte van Vancouver, nu de rust van de ranch. Heel veel plezier en succes! We zijn benieuwd naar het vervolg!!!!!!!

    Groetjes Marieke

  • 27 Maart 2010 - 17:02

    Hoi Loes:

    Iedereen hier de deur uit kan ik in rust jou geweldige verhalen door lezen. Jij maakt nog eens wat mee . Toch een heel ander leven dan hier in Nederland. Ik ben wel heel benieuwd hoe dat gaat met de walvissen. Ik kan bijna niet meer wachten wat je dan allemaal mee maakt. Super die verhalen van jou.
    Tot snel liefs Lidy

  • 28 Maart 2010 - 15:20

    Inge:

    Heey Loes, wat leuk om weer drie nieuwe verhalen te lezen van je. :) Het is inderdaad al snel zo dat ik hier in NL druk bezig ben met van alles en nog wat maar dat klinkt allemaal zo gewoon in vergelijking met wat jij aan het doen bent! Ik lees je verhalen trouw en vind het super wat je doet en ik hoop dat je er veel en vaak van kunt genieten. :D Zet hem op daar! Hier gaat alles goed.
    XX Inge

  • 29 Maart 2010 - 21:41

    Monique :

    hoi Loes,
    ik vind je verhalen geweldig om te lezen.Zoals jij het beschrijft zie ik het bijna in het echt voor me. Heel veel plezier verder en ik wacht je volgende verhaal af!
    Groetjes Monique B.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Ottawa

Canada, here I come!

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2011

Back to reality

24 Januari 2011

Surprise!

19 Januari 2011

In de bak

15 Januari 2011

De schaar er in!

11 Januari 2011

I feel 'wicked'
Loes

Actief sinds 11 April 2008
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 126217

Voorgaande reizen:

09 December 2015 - 24 Augustus 2016

Kangaroos, kiwi's, Spanish en... Olympics

29 Januari 2010 - 29 Januari 2011

Canada, here I come!

25 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Stage Curacao

Landen bezocht: