Mark flikt het gewoon! - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Loes Zijll - WaarBenJij.nu Mark flikt het gewoon! - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Loes Zijll - WaarBenJij.nu

Mark flikt het gewoon!

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

21 Februari 2010 | Canada, Ottawa

Lieve I.

Heb je Mark Tuitert zien winnen gisteren? Jemig, wat was het geweldig om dat live mee te maken. Ik hoop dat je wakker bent gebleven, want het was absoluut de moeite waard! De 1500m had alles in zich wat sport zo mooi maakt. Spanning, verrassingen, veel emotie en een mooie winnaar!
Uiteraard waren de gouden medaille van Sven Kramer, de zilveren medaille van Annette Gerritsen en de bronzen medaille van Laurine van Riessen ook fantastisch (leuke kanttekening: bij alle wedstrijden waar we iets wonnen was ik tot nu toe aanwezig), maar wat mij betreft halen ze het niet bij de overwinning van Mark Tuitert! Die emoties bij hem en zijn coach Jac Orie, fantastisch. Toen Mark gehuldigd werd in het Holland Heineken House (HHH) door Willem-Alexander zag je nog steeds het ongeloof en de emoties. Echt super om dat mee te maken en wat mij betreft dan ook het absolute hoogtepunt van de Spelen tot nu toe. Enne… laten we vooral niet vergeten dat Mark Tuitert een rasechte Tukker is.

De Olympische Spelen is naast een geweldig evenement ook een tamelijk vermoeiende aangelegenheid. Omdat ik veel wedstrijden bezoek en ook zo min mogelijk wil missen van alle festiviteiten in het HHH (met onder andere optredens van Marco Borsato, Jan Smit, Nick & Simon en natuurlijk de huldigingen) komt het geregeld voor dat ik het moet doen met 5 uurtjes slaap. Maar je hoort mij niet klagen. Slapen komt later wel. Ik mag mijn handen dichtknijpen met zoveel tickets voor de wedstrijden. De Canadezen die ik spreek kijken me nog altijd ongelovig aan als ik vertel dat ik vijftien tickets heb. Inmiddels zijn het er trouwens twee minder geworden. Alle ‘staanplaatstickets’ voor de snowboardwedstrijden in Cypress Mountain zijn namelijk gecanceld. Omdat het zo warm is, het is in 100 jaar niet zo warm geweest in Vancouver in februari, is veel sneeuw in het gebied waar de toeschouwers moeten staan gesmolten waardoor het niet meer veilig is. Hierdoor heb ik de Snowboardcross van afgelopen dinsdag helaas moeten missen. Maar wat nog veel vervelender is: Ik mis hierdoor ook de parallel reuzenslalom van Nicolien Sauerbreij! Daar baal ik van. Ik ga nog proberen of ik aan een ‘zitticket’ kan komen, maar ik vrees dat dat erg moeilijk gaat worden.

De Spelen zijn inmiddels ruim een week onderweg en elke dag geniet ik er weer met volle teugen van! De openeningsceremonie heb ik, samen met een Amerikaan, Fransman, Canadese, Australische en nog een Nederlandse, gekeken op een groot scherm in downtown Vanvouver. De Nederlandse, Carolien, had ik de dag ervoor ontmoet tijdens de opening van het HHH. Zij verbleef in een hostel en daar verbleven de anderen ook. Het was echt superleuk. De sfeer was super en iedereen juichte zo hard mogelijk toen zijn land de vlag het stadion binnen droeg.
Behalve vier schaatswedstrijden ben ik deze week ook bij een ijshockeywedstrijd en een ski-evenement geweest. De sfeer bij de ijshockeywedstrijd en het ski-evenement zijn weer totaal anders dan bij de schaatswedstrijden. Zo wordt bij de ijshockeywedstrijden op elke dood spelmoment de muziek aangezet en danst en zingt iedereen mee. En in een break verschijnt de kiss-cam op het grote scherm. Als je dan in beeld komt samen met degene die naast je zit is het de bedoeling dat je elkaar een kus geeft. Vaak heeft de camera het aardig goed en zijn de twee in beeld inderdaad partners. Maar soms is dit ook niet het geval en krijg je hilarische reacties als: He’s my brother! of No way, I’m not gonna kiss him! De ski-wedstrijd volg je ondanks dat je er live bij bent voornamelijk op een groot scherm. In de laatste tien seconden van het parcours verschijnt de skiër pas live in beeld en wordt dan naar de finish geschreeuwd. Het weer was trouwens heerlijk in Whistler. Ik ben zelfs een beetje verbrand in mijn gezicht.

14 februari ben ik ’s ochtends naar Chinatown gegaan en heb gekeken naar de parade ter ere van het Chinese nieuwe jaar. Leuk om mee te maken. Vervolgens gelijk door naar het HHH voor de 500m schaatsen van de dames. Dus ook op dagen zonder wedstrijden hoef ik me zeker niet te vervelen.
Op de dag van de Snowboardcross was ik al vroeg onderweg richting de departure hub. Ik las namelijk pas in de krant dat de ‘staanplaatstickets’ waren gecanceld. Toen maar besloten om toch verder te reizen richting de departure hub om te vragen hoe het nu precies zat. Ik was immers toch mijn bed al uit. Daarna verder gereisd richting downtown Vancouver. Het was toen nog maar 8.00 uur dus een lekkere cappuccino gescoord bij de Starbucks. Om 9.15 uur maar in de rij gaan staan voor de Vancouver Art Gallery, die om 10.00 uur open ging. Tijdens de OS is de toegang gratis, dus er heerst een enorme drukte. En hoe later op de dag hoe langer de rij voor de ingang. Ik stond werkelijk nog geen tien seconden in de rij of ik raakte al in gesprek met de mensen achter mij. Ongelofelijk hoe makkelijk dat hier gaat. Het was een heel leuk stel van 50+ uit uit North Carolina. Ook de dame naast mij mengde zich in het gesprek. Echt gesproken over van alles en nog wat en voor ik het wist wat het 10.00 uur en konden we het museum in. Ik ben niet echt een museummens maar wel leuk om er even geweest te zijn.

O, ik ben nog één hoogtepunt vergeten te vertellen. De medailleceremonie van de 1000m dames in het BC Place Stadium. Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar ergens was ik wel blij dat er een Canadese had gewonnen. Canada is supertrots op haar sporthelden en het gejuich dat losbarstte op het moment dat de winnaars het podium betraden was overweldigend. Toen vervolgens het Canadese volkslied werd gespeeld werd dit door het hele stadion meegezongen. Kippevel! Ik heb er een filmpje van gemaakt. Het is uiteraard maar een amateurfilmpje, maar volgens mij staat het er redelijk. Het staat tussen de foto’s op Picasa.

Zo, nu ga ik richting het HHH om te kijken of ik nog een kaartje kan fixen voor de medailleceremonie van de 1500m mannen. Dat zou geweldig zijn. Daarna door naar de Oval voor de 1500m vrouwen met hopelijk weer nieuw succes.

Tot schrijfs.


P.S. Dit is de link naar de foto’s: http://picasaweb.google.nl/loesvanzijll

  • 21 Februari 2010 - 20:22

    Sanne:

    Ik zat al te wachten op de verhaaltje. Was leuk he vannacht? Ik was op een verjaardag, dus gezellig nog met 10 mensen zitten kijken. Lekker aan het sTuiteren dus! Super (Y)! Wel genoeg slapen he! niet dat je net je ogen dicht doet als er iemand over de finish komt...

  • 21 Februari 2010 - 22:11

    Wendy:

    ik rijg al kippenvel als ik ik je verslag lees laat stan alje foto's!!!
    en dat filmpje is indd te gek!!!!

  • 21 Februari 2010 - 22:16

    Thom En Brigitte:

    Hoi Loes
    Je hebt ook ongelooflijk veel tickets,leuk hoor.
    We hopen dat je nog veel leuke feestjes zult meemaken in het HHH
    Groeten Thom Brigitte en kids

  • 22 Februari 2010 - 12:32

    Monique :

    Hoi Loes.
    Jij slaapt misschien weining, maar hier is dat al niet veel anders.Het is toch het meest spannend als je de wedstrijden live kunt zien.Ik blijf er voor op!
    Erg leuk, maar smorgens...
    Prachtige foto's heb je gemaakt!
    Ga maar even door met genieten van al de sportiviteiten en festiviteiten.
    Groetjes Monique B.

  • 24 Februari 2010 - 12:50

    Suus:

    Haai,

    Wat een verhaal weer. En dat jij nu echt zo weinig slaapt voor zo'n mooi evenement vind ik echt grappig om te lezen. hihi. Goed zou zo eens op je andere verhaal reageren, waarschijnlijk krijg je daar een langere reactie.
    x

  • 28 Maart 2010 - 13:35

    Alos En Yvonne :

    Als je nog niet weet wat je na Canada wilt doen kun je altyd nog schryfster worden Loes Kluun of zoiets. By the way Mensen van 50+ zyn altyd leuker geniet van alles en tot schryfs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Ottawa

Canada, here I come!

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2011

Back to reality

24 Januari 2011

Surprise!

19 Januari 2011

In de bak

15 Januari 2011

De schaar er in!

11 Januari 2011

I feel 'wicked'
Loes

Actief sinds 11 April 2008
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 126221

Voorgaande reizen:

09 December 2015 - 24 Augustus 2016

Kangaroos, kiwi's, Spanish en... Olympics

29 Januari 2010 - 29 Januari 2011

Canada, here I come!

25 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Stage Curacao

Landen bezocht: