Olympische koorts - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Loes Zijll - WaarBenJij.nu Olympische koorts - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Loes Zijll - WaarBenJij.nu

Olympische koorts

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

01 Februari 2010 | Canada, Ottawa

Lieve I.

Inmiddels heb ik er bijna drie dagen opzitten in Canada. Je zult wel benieuwd zijn hoe het me hier vergaat!

Vrijdagavond om 20.20 uur Canadese tijd landde mijn vliegtuig met ruim anderhalf uur vertraging op Vancouver International Airport. Bij de bagageband moest ik lang wachten op mijn backpack. Net toen ik me toch lichtelijk zorgen begon te maken kwam hij de bagageband oprollen. Daarna gelijk door naar de immigratie voor mijn WHP visum (Working Holiday Program). De vrouw achter de balie stelde me een aantal vragen over wat ik zoal kwam doen en waar ik zou verblijven. Al met al heeft dit twee minuten geduurd, waarna ik, met mijn visum in het paspoort geniet, me naar de uitgang bevond en op zoek ging naar een bord met mijn naam erop. Ik maakte kennis met Thess en Ed en we gingen op weg naar hun huis. In de auto kwamen we al snel aan de praat. Het was meteen wel duidelijk dat ze van origine geen Canadezen waren, want ze zagen er wel verdacht Aziatisch uit. Ze bleken van de Filipijnen te komen en zijn meer dan twintig jaar geleden geëmigreerd naar Canada. Ik liet ze het muntje zien dat ik had gevonden op de grond in de aankomsthal. Want raad eens waar deze vandaan kwam…
Precies, van de Filipijnen! Wat een toeval hè? Ze moesten er erg om lachen.

Het huis van Thess en Ed (en dus ook mijn huis voor de komende maand) staat in Richmond, een voorstad van Vancouver. Ik woon tien minuten van het Holland Heineken House en met een half uurtje ben ik in downtown Vancouver. Met andere woorden: de locatie is perfect.
Het gezin bestaat uit Thess en Ed en hun vier kinderen April, Ed, I.J. en Marie. Het zijn aardige lui.
Ik heb mijn eigen kamer en de badkamer deel ik met een Koreaans meisje, dat voor een jaar in Vancouver studeert. Elke ochtend staat mijn ontbijt al op me te wachten als ik beneden kom en ook de lunch en het avondeten staat dan al klaar om opgepeuzeld te worden. Wat dat betreft wordt er goed voor me gezorgd en heb ik echt vakantie. Ik heb ook een eigen huissleutel en kan dus heerlijk mijn gang gaan.

Zaterdag hebben Thess en Ed me een stuk van Richmond laten zien. Het eerste dat me opviel is dat het hier stikt van de Chinezen. Dit komt omdat Richmond vanuit de lucht lijkt op een draak schijnt te lijken. En aangezien Chinezen denken dat dit gelukt brengt hebben ze zich hier in grote getale gevestigd. Verder is de supermarkt echt MEGA. Heb wel even moeten zoeken. Het is vooral een hele kunst om kleine porties te vinden, want met een groot deel van de verpakkingen kan een heel weeshuis worden voorzien.

Gisteren heb ik de Canada Line, die speciaal is aangelegd voor de Olympische Spelen, naar downtown Vancouver gepakt. Er is werkelijk geen enkele plek in de gehele stad waar je een rondje om je as kunt draaien zonder iets te zien dat te maken heeft met de Olympische Spelen. Winkels, gebouwen, bruggen, auto’s, bussen en ga zo maar door. Alles duidt op de Olympische Spelen. En als ik een lantaarnpaal was, zou ik me echt afvragen wat er mis met me is als ik niet zou zijn voorzien van twee vlaggen. Want (en ik overdrijf niet) elke lantaarnpaal heeft ze! Ik heb ook nog even rondgekeken in de winkel met alle merchandise artikelen. Je kunt het zo gek niet bedenken of ze hebben het. Mokken, buttons, sleutelhangers, magneten, onderzetters, bagagelabels, kaartspellen, glazen, mutsen, handschoenen, knuffels, tassen, jassen, vesten, sweaters en ga zo maar door. Ik heb mijn ogen uitgekeken.
Het is werkelijk fantastisch om hier te zijn en ik voel me een vereerd mens dat ik dit prachtige sportevenement van dichtbij mag gaan meemaken.

Vanmiddag ben ik Richmond in gegaan en heb een rondje gewandeld langs het toekomstige Holland Heineken House en de Richmond Olympic Oval, waar straks de schaatswedstrijden gaan plaatsvinden. Ook nog een paar nieuwe gympen op de kop getikt in het overdekte Richmond City Centre. Ze zijn best opvallend met blauw en grijs en in Nederland had ik ze waarschijnlijk niet gekocht, maar het komende jaar kan ik hier mooi op rond hobbelen.

Met de jetlag gaat het de goede kant op. De eerste twee dagen werd ik om 3.00 uur ’s nachts wakker en vanochtend was het al 5.30 uur. Dus ik boek progressie.
Met het Engels praten gaat het op zich prima. Soms moet ik nog wel zoeken naar woorden, maar met handen en voeten kom je een heel eind. Het is trouwens opvallend hoe snel een mens in het Engels gaat denken. Toen ik tijdens de tweede vlucht een Sudoku aan het maken was betrapte ik mezelf er al op dat ik dacht in one, two, three, four…… En toen was ik krap tien uur van huis.
Vanavond wordt het een latertje, want morgenochtend gaan er om 9.00 uur Nederlandse tijd nog een aantal tickets in de verkoop via het internet. Ik wil graag nog een ticket bemachtigen voor het schansspringen of het cross country skiën. Hopen dat het lukt.

Tot schrijfs.


P.S. Dit is de link naar de foto’s: http://picasaweb.google.nl/loesvanzijll




  • 02 Februari 2010 - 06:25

    Mam:

    Hei Loes,

    Jaja, hiet zit ik al voor werktijd te typen. Zo te lezen vermaak je je goed en word je aardig in de watten gelegd. Fijn dat je gastgezin bevalt. Wat heb je al veel foto's geschoten, prachtig.
    Mooie schoenen ook!!
    Succes met de kaarten.

    groetjes.

  • 02 Februari 2010 - 08:00

    Wilma:

    Hoi Loes,

    Volgens mij zit je daar helemaal goed. Mooie foto's. Aan de nieuwe schoenen te zien doe jij ook mee aan de spelen! Welk onderdeel?

    Groetjes,

  • 02 Februari 2010 - 08:17

    Monique:

    Hoi Loes,
    Kom ik op mijn werk, open de mail en zie dat er een berichtje van jou is... met een verhaal om jaloers op te worden!Wat een contrast.. de winterspelen in het vooruitzicht of ..werken.Maar het is je enorm gegund om te genieten van de komende tijd.De medewerkers die in het Heineken Huis gaan werken zijn gisteren vertrokken, dus alles is straks klaar om te feesten. Ik ga natuurlijk extra goed opletten of ik jou zie in dat feestgedruis. Kun je niet iets aandoen wat erg opvalt..bv.geen oranje?? Heel veel groetjes Monique

  • 02 Februari 2010 - 08:33

    Suus:

    Haai Loesje,

    Ik wist natuurlijk al wat, maar vind het alsnog een leuk verhaal om te lezen. En denken in t engels op sudoku gebied is natuurlijk heel fijn. Dat is toch DE taal om te communiceren ;)
    Heb ook ff gekeken op internet waar je nu ongeveer bent. Leuk om te zien. Ben benieuwd naar de foto’s, maar die kan ik natuurlijk nu niet (opt werk) bekijken. En heb je nog kaartjes bemachtigd?

    Liefs Suus

  • 02 Februari 2010 - 08:37

    Hoi Loes:

    Wat een verhaal weer geweldig volgens mij zit je helemaal goed daar. Jammer ik kan de foto's niet zien ik had wel graag jou gave schoenen willen zien. Loes heel veel succes met de kaarten hopelijk lukt het jou.
    Liefs Lidy

  • 02 Februari 2010 - 08:41

    Jannie En Gosse:

    Het is weer een gezellig verslag van je eerste dagen. Dat je toch nog oog heb voor de natuur in dik grote drukke stad.
    Maar het oog op de olypische spelen. Met die schoenen kun je inderdaad een jaar verdan. Tot het volgende verhaal. Groetjes Jannie en Gosse

  • 02 Februari 2010 - 09:25

    Elles:

    He loes!

    Wat een ontzettend leuk verhaal van je eerste dagen!En wat super dat het gastgezin zo leuk is.
    Ik hoop voor jou ook dat je nog een paar kaartjes kan krijgen voor 1 van de wedstrijden.Je zit er nu zo dichtbij!!!
    Tot een volgend leuk verhaal van je!
    Groetjes Elles

  • 02 Februari 2010 - 11:40

    Dorothé:

    Ha Loes!

    Fijn dat alles tot zover op rolletjes loopt en wat heerlijk om al je avonturen te lezen!
    Goed gedaan!

    Dikke knuffel,
    Door

    PS: Vanavond SOL". Nieuwe muziek voor Cor Bakker concert, ik zal je op de hoogte houden oké?

  • 02 Februari 2010 - 11:53

    Sanne:

    Ik ben toch wel benieuwd wat jij dan met je voeten verteld aan de mensen daar....

  • 02 Februari 2010 - 12:38

    Diane:

    hey loes, geweldig om te lezen wat je doet. Ik moet zeggen word toch wel een beetje...oke iets meer.....waahhh....stik jaloers.

  • 02 Februari 2010 - 14:27

    Angele:

    Ha Loes,
    We hebben net je geweldige schoenen bekeken en natuurlijk de rest van de foto´s. Leuk dat je een fijn onderkomen hebt waar je lekker verwend wordt.Ik zou o zo graag ook die kant opkomen en wedstrijden bijwonen maar door jou manier van schrijven is het haast als of we er ook een beetje bij zijn. Hopelijk heb je nog meer kaartjes kunnen bemachtigen.
    Tot schrijfs

  • 02 Februari 2010 - 16:35

    Pa:

    Lekker leesbaar verhaal weer ! Hopelijk gaat het lukken met die extra kaartjes , vooral het schansspringen .

  • 02 Februari 2010 - 19:09

    Maaike:

    Hee Loessie!

    Blij te horen dat je veilig bent geland en dat je je een beetje vermaakt. Als ik de loterij win kom ik tussen mn co-schappen door wel ff langs, kay? ;-) Hier ligt alleen maar natte drapsneeuw en de bunker die ik met Kas heb gebouwd is alweer ingestort :-(

    Heel veel plezier!
    xM

  • 02 Februari 2010 - 20:40

    Marieke GOS:

    Hey Loessie,

    Wat een kicken schoenen zeg! Ben alleen wel benieuwd hoe dat staat onder je korte broek aankomend zomer ;)

    Je verhaal klinkt echt super verleidelijk en de foto's maken het plaatje compleet. Je krijgt echt zin om daar zelf ook te zijn. Maar helaas: hier is het nat, koud, soms glad en vooral veel drap. Geniet er met volle teugen van!

    x Marieke

  • 02 Februari 2010 - 21:00

    Inge:

    Heey Loes, zo te zien red je je goed daar. :) Het lijkt mij persoonlijk moeilijk om niet heel veel leuke dingen te kopen :P maar dat gaat natuurlijk niet. Veel plezier de komende dagen en ik hoop dat je de kaartjes hebt weten te bemachtigen.
    XX Inge

  • 02 Februari 2010 - 21:05

    Inge:

    Oja! Je schoenen zijn cool.

  • 03 Februari 2010 - 16:06

    Irene:

    Hoi Loes,

    Zo te zien heb je het goed naar je zin. Geniet ervan!

    Groetjes Irene

  • 03 Februari 2010 - 18:58

    Marieke:

    Hoi Loes,

    Weer een leuk verhaal!
    Hopelijk heb je nog kaartjes kunnen bemachtigen. Maar dat lezen we wel.
    Je hebt ook mooie foto's geplaatst en ja, de schoenen zijn echt cool.

    Heel veel plezier!

  • 03 Februari 2010 - 21:12

    Hans En Wilma:

    Dag Loes, we hopen dat je een mooie tijd gaat hebben in Canada en ook dat de nederlandse sporters een aantal mooie medailles gaan pakken
    groetjes Hans en Wilma

  • 04 Februari 2010 - 20:59

    Jette:

    Hey Zus

    Potverdorie. Ik ben nu wel heeeeel nieuwsgierig naar je schoenen. Ik kan de foto`s niet bekijken. Aan je verhalen te lezen heb je het daar prima naar je zin. Dat is fijn. Ik kijk er heel erg naar uit om in de zomer die kant op te komen.

    X Jette

  • 04 Februari 2010 - 21:39

    Gerdie:

    Hoi Loes,

    Wat een prachtig verhaal weer, het is net of ik het zelf beleef.
    Kicken....... Pas goed op je zelf en genieten van alles.
    Super dat je daar als echte sportfan bent.

    x Gerdie

  • 05 Februari 2010 - 23:18

    Wieteke:

    Hoi Loes,

    Wat fijn dat je me zo door de dodelijke nachtuurtjes heen helpt en tevens mijn digibetisme wat verminderd. 'Welkom in de wonderlijke wereld van Skype.'Loes zet hem op en we spreken elkaar vannacht misschien nog wel ff.
    Groeten de nachtzuster

  • 07 Februari 2010 - 19:04

    Carolein:

    He Loes,

    Een late reactie, maar niet minder gemeend. Het was hier de afgelopen week een hekseketel. Maar....hier dan toch een berichtje van ons.

    Mooie foto's. Super. En....fijn dat het klik met je gastgezin. We kijken alweer uit naar het volgende verhaal.

    Henk, Carolein en Lisa

  • 16 Februari 2010 - 15:58

    Hey Loes:

    Het zijn voornamelijk zeer rijke en of hoogopgeleide Hong-Kong Chinezen die zich voor 1997 in Richmond hebben gevestigd. (ongeveer 65000).

    Fijne vakantie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Ottawa

Canada, here I come!

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2011

Back to reality

24 Januari 2011

Surprise!

19 Januari 2011

In de bak

15 Januari 2011

De schaar er in!

11 Januari 2011

I feel 'wicked'
Loes

Actief sinds 11 April 2008
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 126231

Voorgaande reizen:

09 December 2015 - 24 Augustus 2016

Kangaroos, kiwi's, Spanish en... Olympics

29 Januari 2010 - 29 Januari 2011

Canada, here I come!

25 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Stage Curacao

Landen bezocht: