Berlijn! - Reisverslag uit Losser, Nederland van Loes Zijll - WaarBenJij.nu Berlijn! - Reisverslag uit Losser, Nederland van Loes Zijll - WaarBenJij.nu

Berlijn!

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

13 Juli 2008 | Nederland, Losser

Hoihoi allemaal!

Ik ben inmiddels alweer bijna twee dagen terug uit Berlijn. Wat is dit een onwijs mooie stad! We hebben echt heel veel gedaan en gezien. Bij onze aankomst op het Haubtbahnhof hebben we gelijk een kaart gekocht voor de metro, Dit werkt echt perfect in Berlijn. Op welk station je ook staat, er vertrekt elke 3 minuten een metro. Hier kan Nederland nog een voorbeeld aan nemen ;).

Op de eerste dag zijn we nadat we ons hotel hadden opgezocht meteen de Kurfurstendamm opgegaan. Daar hebben we de Gedachtniskirche bekeken en hebben vervolgens iets gegeten.

De tweede dag hebben we achtereenvolgens de Brandenburger Tor, de Reichstag het Holocaustmonument, de Potsdammerplatz en opnieuw de Reichstag bezocht (de eerste keer stond er zo'n lange rij dat we er later voor zijn teruggekomen en toen konden we praktisch gelijk doorlopen) De Reichstag is overigens echt een mooi gebouw en ook het uitzicht is prachtig. Ook vond ik het holocaustmonument erg indrukwekkend. Dit bestaat uit ruim 2700 stenen met allerlei verschillende grootes. Inge wist mij te vertellen dat deze stonden voor alle verschillende emoties die de mensen hebben gevoeld tijdens de oorlog. Verder hebben we KADEWE bezocht. Dit is echt een megagroot (en walgelijk duur) warenhuis. We eindigden onze dag met een heerlijke maaltijd op de Wittenbergplatz.

Woensdag hebben we op en rond Alexanderplatz 'gehangen'. Als eerste zijn we de Fernseherturm opgeweest. De toren is 368 meter hoog en op 204 meter hoogte kun je genieten van een prachtig uitzicht over de hele stad. Op 206 meter hoogte bevindt zich een restaurant en daar hebben Inge en ik dan ook even gebruik van gemaakt. Toch leuk om te zeggen dat je een drankje hebt gedronken op 206 meter hoogte (en dat je er naar het toilet bent geweest ;). Na deze 'hoge' ervaring zijn we via das Rote Rathaus naar de Berliner Dom gelopen. Hier zijn we even binnen geweest en vervolgens hebben we heerlijk een half uur gelegen op het grasveld voor de Dom. Hierna hebben we een boottochtje gemaakt over de Spree. Hierbij passeerden we onder andere nog een keer de Reichstag en de Berliner Dom. Onze maaltijd hebben we genuttigd bij de Mac (we moesten toch een beetje op onze centen letten) Daarna zijn we teruggegaan naar ons hotel. We waren echt hardstikke kapot. Maar omdat we ook nog heel graag een keer Berlijn 'by night' wilden zien hebben we getost. Kop was 'we gaan' en munt was 'we blijven in het hotel'. Het werd kop en dus zijn we er 's avonds weer op uit getrokken. Het Sony Centre (op Potsdammerplatz) en de Brandenburger Tor (bij Unter den Linden) werden prachtig verlicht.

Op onze een na laatste dag hebben we het olympiastadion (die helaas gesloten was), de Gendarmenmarkt en Checkpoint Charlie bezocht. Op weg naar ons hotel viel ons oog per ongeluk op de grootste chocolade zaak ter wereld. Dit is echt een walhalla voor elke chocolade liefhebber, dus ook voor ons! Hier stonden onder andere een megagroot exemplaar van de Reichstag en de Brandenburger Tor. Van chocola wel te verstaan! Inge en ik hebben onze ogen uitgekeken en uiteraard allebei een blik met chocola gekocht. Eigenlijk wilden we vandaag ook nog naar Eastside Gallery. Maar omdat we op tijd terug wilden zijn ons hotel hebben we besloten om dit niet te doen. Rond 15.00 waren we in ons hotel. Hier hebben we 2 uur op bed gelegen, want we waren echt gesloopt. Om 17.30 hebben we een hapje gegeten bij een restaurantje vlak bij ons hotel. Vervolgens hebben we de metro gepakt naar het Theater des Westens. Hier draaide de musical Elisabeth die wij vanavond gingen bezoeken. Op het beeldscherm met de rolverdeling zagen wij helaas dat Pia Douwes deze avond niet zou spelen. Natuurlijk baalden we hier wel even van. Maar Annemieke van Dam, die de rol speelde van Elisabeth deed het echt geweldig. De musical was echt prachtig. En het maakt voor mij niks uit of het mooiste musicalnummer ever 'Mijn leven is van mij' nu in het Nederlands wordt gezongen of in het Duits 'Ich gehor zu mich'. Dat nummer gaat echt dwars door mijn ziel heen, prachtig! Overigens was het theater zelf ook heel erg mooi. Klein en sfeervol. Rond 23.00 waren we weer in ons hotel.

Onze laatste dag hebben we besteed aan relaxen en winkelen. Om 16.38 zou onze trein richting Nederland vertrekken, maar deze had bij vertrek al ruim 45 minuten vertraging. Het gevolg was dat ik 's avond rond 23.00 weer in Losser was.

Ik heb echt en superleuke week gehad en Berlijn is echt een superleuke stad.

Morgen begint het 'harde' leven weer. Dan beginnen mijn 6 weken vakantiewerk. Ik moet toch nog een beetje geld verdienen voor Curaçao ;) Morgen duurt het op de kop af nog 6 weken voor mijn vliegtuig vertrekt. Het komt nu echt wel dichtbij...

  • 14 Juli 2008 - 20:33

    Inge:

    Goed verslag, kan ik ook mooi gebruiken. ;)

  • 15 Juli 2008 - 17:23

    Carolein:

    He die Loes,

    Wat een gaaf reisverslag van Berlijn. Het lijkt wel of ik er zelf loop, en wat een mooie foto's.

    Over 2 weken gaan we met ons drieen nog 2 dagen naar Renesse (Zeeland) en naar Brugge (Belgie).

    Ik heb nu vakantie, dus ik zou zeggen werk ze, en ik zie je weer op 14 augustus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Losser

Stage Curacao

Recente Reisverslagen:

02 Maart 2009

Finally

30 Januari 2009

Hij past nog!

26 Januari 2009

Kakkerlaklokdoosjes

15 Januari 2009

Met de duim omhoog!

08 Januari 2009

Plopperdeplopperdeplop, waar is de floeper
Loes

Actief sinds 11 April 2008
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 126247

Voorgaande reizen:

09 December 2015 - 24 Augustus 2016

Kangaroos, kiwi's, Spanish en... Olympics

29 Januari 2010 - 29 Januari 2011

Canada, here I come!

25 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Stage Curacao

Landen bezocht: