Welkom in het leven van een energiebespaarder - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Loes Zijll - WaarBenJij.nu Welkom in het leven van een energiebespaarder - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Loes Zijll - WaarBenJij.nu

Welkom in het leven van een energiebespaarder

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

21 November 2010 | Canada, Ottawa

Lieve I.

De afgelopen elf dagen heb ik doorgebracht in Tweed , Ontario bij Denise. Zij is iemand die de wereld wil verbeteren. Ze is milieubewust met een hoofdletter M en een fanatiek vegetariër. Ze recyclet al haar afval, gebruikt alleen biologische producten en ze gebruikt zo min mogelijk water en energie. Ze maakt er echt een sport van om zo milieubewust mogelijk te leven. Elke dag kwamen er vele dingen, gebeurtenissen, gebruiken en dilemma’s voorbij. Soms heb ik echt vol ongeloof toegekeken en geluisterd. Ik heb geprobeerd om elke avond alle zaken op te schrijven die ik die dag was tegengekomen in het kader van recycling, waterbesparing, energiebesparing en ‘gezond’ eten. Het waren er zo ongelofelijk veel dat ik waarschijnlijk nog niet eens de helft heb onthouden. Helaas, want ik had ze graag allemaal met je willen delen.
Ik zou zeggen, pak een kop biologische koffie met biologische suiker, dim de lichten, pak een dikke trui en zet de verwarming flink lager, zet de computer op je tweedehands bureau op de energiebespaarstand en ga er goed voor zitten op je in de kringloopwinkel gekochte bureaustoel, want het is een lange lijst.

1. Bij aankomst in Kingston wilde ik de afval van mijn lunch, dat ik netjes had verzameld in een plastic zakje, in de prullenbak deponeren. Dit werd me echter ‘verboden’ door Denise. Ze wilde het gebruiken voor compost. Thuis aangekomen deponeerde ik de schillen van de mandarijn en de bananenschil in de compostemmer. Toen ik vervolgens het plastic zakje in de afvalemmer wilde gooien werd ik wederom op de vingers getikt. Denise wilde het zakje afwassen, laten drogen en hergebruiken!

2. In de keuken zijn er zijn tien verschillende bakken om het afval gescheiden in te zamelen. Papier, karton, zacht plastic, hard plastic, metaal, glas, aluminium, compost, eischalen en afval.

3. Als je de douche aanzet moet je altijd even wachten voor het water warm wordt. Dit nog niet warme water wordt opgevangen met behulp van een emmer en gebruikt voor de wasmachine of de tuin.

4. Er hangt een douchezandloper in de badkamer van exact vijf minuten. Dit is het maximum aantal minuten dat je douche zou moeten duren.

5. De douche wordt uitgezet tijdens het inzepen.

6. Een lamp is alleen aan als zich een persoon in de desbetreffende ruimte bevindt. Als er twee lampen in een ruimte zijn wordt er maximaal één tegelijkertijd gebruikt. De televisie telt hierbij ook als een lamp. Het is dus erg donker in huis en het steeds aan- en uitzetten van de lampen is een complete dagtaak.

7. Er wordt gekookt op elektriciteit. Denise kan horen wanneer het water in de fluitketel genoeg is opgewarmd om aan de kook te worden gebracht, nog voordat de ketel begint te fluiten. Ze zet de kookplaat al uit voordat het water daadwerkelijk heeft gekookt. De kookplaat blijft immers, ook nadat je deze hebt uitgezet, nog wel even warm. Uiteindelijk begint de ketel inderdaad te fluiten.

8. Het huis wordt verwarmt met behulp van een houtkachel. Maar die wordt pas gestart als het echt te koud is. Er wordt echt niet onnodig hout verspild. De warme trui is dan ook hard nodig.

9. De computer start op met Blackle in plaats van Google. De achtergrond van deze website is zwart en bespaart dus energie.

10. Denise doet aan ‘hypermiling’. Kortweg houdt dit in dat ze de rem van de auto zo min mogelijk wil gebruiken. In plaats hiervan laat ze het gas eerder los om de auto uit te laten rollen. Elke keer dat je remt is dat immers een verspilling van energie. Het maakt hierbij niet uit of er auto’s achter haar rijden (moet vreselijk irritant zijn om achter zo’n bestuurder te rijden!)

11. Laptop opladen in de daluren (tussen 21.00 uur en 7.00 uur). Niet omdat het goedkoper is maar omdat daardoor de pieken niet nóg hoger worden en er geen nieuwe milieuonvriendelijke energievoorzieningen bij te hoeven worden gebouwd.

12. De wasmachine wordt alleen gebruikt in de daluren. Het niet warme water van de douche (zie een aantal regels terug) vormt een belangrijke input. Uiteraard is er geen droger. Zelfs met -20 wordt de kleding buiten aan de waslijn gedroogd.

13. Het schoonmaken van de badkuip gebeurt met bakpoeder, in plaats van dat giftige schoonmaakmiddel. Het andere hulpmiddel is en een versleten schuursponsje, deze wordt immers niet weggegooid voordat hij tot op de draad versleten is. Ik kan je vertellen, dit geeft schoonmaken een heel andere dimensie. Ik heb het zelf mogen ervaren.

14. Bij het schoonmaken van de badkamer kampte Denise minstens vijf minuten met het volgende dilemma: Gebruik ik het laatste restje milieuonvriendelijke niet-biologische shampoo of gooi ik de fles weg en verspil het?

15. De veel te grote oven onder de kookplaat wordt niet gebruikt. Deze dient als medicijnkast, maar dat terzijde. In plaats van deze ‘grote’ oven is er een veel kleinere oven, zodat een minder grote ruimte opgewarmd hoeft worden.

16. Het water waarin de aardappels en boerenkool zijn gekookt wordt opgevangen. Dit wordt gebruikt om het brood mee te bakken, want denk aan alle voedingsstoffen die er in dit water moeten zitten!

17. De spaarlamp in de badkamer heeft minstens een minuut nodig om ‘op te warmen’ voordat deze ook daadwerkelijk voldoende licht geeft. Echter, voor de gevallen waarbij je gelijk licht nodig hebt (is dat niet altijd het geval als je de badkamer betreed??) is er een lamp waar gelijk een fel licht vanaf komt. Bovendien hangt er boven de douche nog een extra lamp. Als ik een douche nam eindigde ik dan ook vaak met drie brandende lampen. En daarin ben ik vast niet de enige. Lijkt me niet erg efficiënt.

18. De ramen worden gelapt met regenwater. Enkel en alleen regenwater.

19. Afwassen gebeurt met de kleinst mogelijke hoeveelheid afwasmiddel. Je voelt je bijna verplicht om te vragen of je wat toe mag voegen.

20. We reden naar de vuilstort om het afval weg te brengen (in Canada wordt het afval begraven in plaats van verbrand). Denise liep hoofdschuddend rond tussen het afval en wees ons op de grote hoeveelheid recyclebare producten die er wordt weggegooid. We kwamen zo’n beetje met meer ‘rotzooi’ thuis dan dat we zojuist hadden weggebracht. Dit is echter nog niet alles. Tussen het afval vond ze een in zeer goede staat verkerende squash. Ze was van plan om hem te gebruiken voor compost. Maar omdat hij er nog zo goed uitzag bracht ze hem doodleuk naar de voedselbank!

21. Wanneer Denise naar de winkel gaat met bulkgoederen neemt ze een glazen pot mee die ze laat vullen. Zo hoeft ze geen gebruik te maken van de plastic variant die de winkel aanbiedt.

22. Denise maakt haar eigen boter. Hiervoor maakt ze gebruik van een soort blender. Na bereiding wordt de boter volledig uit bij de blender behorende bak geschept en in een glazen afsluitbare bak gedaan. De op een haar naar lege ‘blenderbak’ wordt in de koelkast geplaatst en blijft daar net zo lang totdat ze de blender opnieuw nodig heeft en bovendien de boterresten (ik schat de hoeveelheid ongeveer op twee gram) voor haar nieuwe gerecht kan gebruiken. Die arme ‘blenderbak’ heeft vijf dagen in de koelkast doorgebracht.

23. Wanneer de houtoven aangaat wordt er zoveel mogelijk gekookt en gebruik gemaakt van deze warmte. Zo hoeft er geen elektrische energie verspilt te worden aan de elektrische kookplaat.

Ondertussen is de keuken wel voorzien van en vaatwasser en kleurt ze haar haar. Hoewel er van veel producten inmiddels een biologische variant op de markt is, is haarkleurmiddels nog steeds een vrij milieuonvriendelijke aangelegenheid. Ook wordt de hele winter lang het warmte-element in de waterbak van de vogels van stroom voorzien, zodat het water net boven het vriespunt blijft. Dat kan dan weer wel.

Mijn mond is de afgelopen anderhalve week regelmatig wagenwijd open gevallen van verbazing. Maar, ik heb me keurig aangepast aan haar levenssteil en zeer milieubewust geleefd. In sommige van de bovenstaande punten kan ik me wel vinden. En ik wil best een bijdrage leveren aan een gezond leefklimaat en het milieu in de gaten houden. Maar je kunt ook té ver gaan. En dat vond ik hier eerlijk gezegd wel een beetje het geval.

Ik was niet de enige helper in huis bij Denise. Twee dagen na mij arriveerde er nog een koppel uit Engeland, Ruby & Edd. Dat maakt het toch altijd een stuk leuker. Het is altijd leuk om ervaringen uit te wisselen en kennis te maken met gerechten en gebruiken uit een andere cultuur. Zo heb ik Denise en Ruby & Edd kennis laten maken met stamppot boerenkool en ze een paar Nederlandse woorden geleerd. Soms was de manier waarop ze deze uitspraken echt hilarisch!

Omdat het inmiddels flink kouder is geworden, was er niet meer zo heel veel werk op de blueberry farm, het bedrijf van Denise. In totaal hebben we hier twee middagen onkruid gewied. Hoewel hier in tegenstelling tot West-Canada nog geen sneeuw is gevallen, maakte de wind het ijzig koud. Verder hebben we vooral in en om het huis wat klusjes uitgevoerd. Ook hebben we één middag besteed aan het opruimen van afval in een stuk bos dichtbij het huis. Metaal, plastic, glas, we vonden van alles en sleepten het naar de kant van de weg. Veel van dit afval moet naar de stort worden gebracht. Hier moet zelfs voor worden betaald. Ze zouden ons moeten betalen voor het opruimen van al die zooi!

Hoewel ik Denise soms wel erg ver vond gaan in haar ‘milieubewust leven’, was het wel een heel leuk mens. Zeer belangstellend en prettig gezelschap. Hetzelfde geldt voor Ruby & Edd. Het vegetarische eten was ook een geheel nieuwe ervaring voor mij. Ik heb het vlees niet echt gemist, want de maaltijden waren echt superlekker. Ik kan echter niet ontkennen dat ik toch ook wel weer erg uitkijk naar een goed stuk vlees. Morgen kan ik weer met Denise meerijden naar Kingston en zet ze me af bij het busstation. Hier pak ik de bus richting de provincie Quebéc. Op naar mijn nieuwe host die woont op zo’n tweeënhalf uur rijden van Montréal.

Tot schrijfs.


http://picasaweb.google.com/loesvanzijll

  • 22 November 2010 - 13:39

    Inge:

    Zooo niet te geloven, dat een mens echt zo kan leven! Wel respect dat je dat kunt volhouden. ;) Maar ik zou inderdaad ook snakken naar een goed stuk vlees en een lekker verwarmde kamer ;)
    Je valt echt van de ene ervaring in de andere! Erg leuk om te lezen allemaal. XX Inge

  • 22 November 2010 - 15:16

    Zoë:

    'T is inderdaad niet zo gek om af en toe stil te staan bij het milieu en wat minder lang te douchen en dan tenminste nog de deur dicht te doen als je de verwarming aanzet enzo.
    Maar inderdaad wel heel tegenstrijdig om dan wel een vaatwasser te hebben en je haar te kleuren:s.

    Moet er niet aan denken, geen verwarming! Ik zit nu op mijn werk met 2 truien aan, thermo-ondergoed aan en dan ook nog een kruik op mijn schoot:P En dan heb ik het nog steeds niet erg aangenaam;) En dan is het nog een graad of

  • 22 November 2010 - 15:54

    Zoë:

    sorry, foutje! graad of 6 wilde ik zeggen. Van het weekend komt het onder het vriespunt en gaat het sneeuwen, jak!

    Veel plezier en ik blijf je volgen!

    Groetjes Zoë

  • 23 November 2010 - 12:30

    Sanne:

    Ja inderdaad. Je kunt ook t'e ver gaan. Maar ik zal zo de douche tijdens het inzepen stop zetten... Vooruit dan maar ;)

  • 23 November 2010 - 19:30

    Marieke:

    Ongelofelijk dat iemand zoveel over heeft voor het milieu. Het is idd wel een beetje te...... Maar je bent weer een unieke ervaring rijker. Denk dat een lekker stukje vlees en een warme kamer wel weer fijn zullen zijn! Heel veel plezier de komende tijd en ik kijk uit naar je avonturen.


  • 25 November 2010 - 14:32

    Alice Verhoef:

    Wow, Loes, you received quite the education in energy saving! You sound like you took it all in stride but definitely needed to let it out! It was hilarious to read even though it brought back many memories from our early years in Canada when it was the in thing to be so health and energy conscious. People in Tweed were known to bring that to a whole new level back then and now I hear from you that it has remained so!
    Wishing you well on your next adventure in Quebec and looking forward to your blog. You have an enjoyable manner of story telling.

  • 29 November 2010 - 16:18

    Marijke:

    Milieubewust ben ik helemaal voor maar dit gaat me echt iets te ver! Wel grappig dat mensen dit zo doen en volhouden!
    Groet uit sneeuwrijk/koud Losser!

    Marijke

  • 29 December 2010 - 11:41

    Yvonne :

    Grappig zo milieubewust maar wel een vaatwasser .Leuk verhaal .Zitten wel leuke tips bij.Vegetarisch is best lekker. Groetjes it Losser

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Ottawa

Canada, here I come!

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2011

Back to reality

24 Januari 2011

Surprise!

19 Januari 2011

In de bak

15 Januari 2011

De schaar er in!

11 Januari 2011

I feel 'wicked'
Loes

Actief sinds 11 April 2008
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 126181

Voorgaande reizen:

09 December 2015 - 24 Augustus 2016

Kangaroos, kiwi's, Spanish en... Olympics

29 Januari 2010 - 29 Januari 2011

Canada, here I come!

25 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Stage Curacao

Landen bezocht: