Like a sneeze on the wall - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Loes Zijll - WaarBenJij.nu Like a sneeze on the wall - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Loes Zijll - WaarBenJij.nu

Like a sneeze on the wall

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

05 April 2016 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Lieve I.

Ik heb echt weer een paar onwijs gave avonturen beleefd sinds de laatste keer dat ik je schreef. En dat allemaal in amper een week tijd.

De dagtour naar Cape Reinga, het noordelijkste punt van NZ verliep via 90 Mile Beach. We reden met de bus in de branding (wat nog even tricky werd omdat het sneller vloed werd dan verwacht) naar onze eerste stop. Hier gingen we sandboarden van één van de hoogste duinen. Dit is het best te vergelijken met sleeën. Maar dan wel als een pinguïn, dus op de buik. Het was écht heel erg leuk. Wel hield ik het na drie keer voor gezien, want je moest wel elke keer eerst weer die duin opklimmen. En dat is best vermoeiend kan ik je verzekeren. Bij Cape Reinga ontmoeten de Stille oceaan en Tasman zee elkaar en dit kan je ook heel duidelijk zien aan het water. Al met al ook weer een hele mooie dag met geweldig weer.

De volgend drie nachten was ik weer in Auckland. Toen ik aankwam bij het huis van Emily ontmoette ik haar flatmates (leuke lui!) en ik kon zo aanschuiven bij het eten. Hoe relaxed! Daarna gingen we nog even naar Mount Eden waar vandaan je een prachtig uitzicht hebt op Auckland. Emily moest de volgende dagen gewoon aan de studie, dus ik vermaakte mijzelf in Auckland. Ik ben onder andere naar de bios geweest en heb een bezoekje gebracht aan Rangitoto Island. Vrijdagavond gingen we samen naar Mahler 3 door het New Zealand Symphony Orchestra. De mooiste Mahler die ik tot nu toe live heb gehoord!

Zaterdag moest ik extreem vroeg op voor de bus naar Raglan, waarvan wordt gezegd dat het één van de beste surfspots ter wereld is. Ik heb me zelf niet gewaagd aan het surfen (dit staat op het programma voor Zuid Amerika, waarover ik je later meer zal vertellen), maar lekker geluierd op het strand terwijl de surfers hun kunsten vertoonden.

De volgende ochtend vertrokken we al vroeg naar Waitomo dat bekend staat om zijn grotten en glowworms. Samen met vier andere meiden deed ik hier de Tumu Tumu Toobing tour. Supergaaf! Deels actief, deels informatief en vooral heel veel glowworms. In het licht zien de beesten zelf eruit als een 'sneeze on the wall', aldus onze gids, maar in het donker geven ze licht. Of beter gezegd, hun poep geeft licht. Hiermee lokken ze hun prooi. Dus, de touroperators in Waitomo verdienen hun geld dankzij de poep van wormen :)

De avond en nacht brachten we met de hele groep door in een marae (ontmoetingsplaats voor de Maori) in Mourea. Hier waren we te gast bij een Maori familie. Wat mij betreft één van de hoogtepunten van de afgelopen vier maanden. We werden officieel welkom geheten met een speech in het Maori. Vervolgens werden we persoonlijk begroet met een hongi. Dit is het wrijven van de neuzen en het voorhoofd. Als avondeten kregen we aardappels, kip en doperwten en wortels. En ze hadden zelfs jus! Het toetje bestond uit vers fruit met custard (dat smaakt als vanillevla). Simpel maar overheerlijk. Als je reist is zo'n maaltijd echt uitzonderlijk en dus des te lekker. Daarna was het tijd voor hét hoogtepunt, de culturele show. Ze zongen en dansten voor ons. En soms deden we ook met ze mee. Eén van de dansen was de traditionele haka. Dit is van origine een oorlogsdans die wordt uitgevoerd door de Maori mannen. De haka is in de rest van de wereld bekend geworden door de All Blacks (het nationale rugbyteam). Voor elke wedstrijd voeren zij de haka uit. Ik had dit al wel eens gezien op de televisie. Heel indrukwekkend! (Als je nog nooit een haka hebt gezien; op Youtube zijn diverse voorbeelden te vinden). Vervolgens werden we zelf uitgedaagd om een dans in te studeren. De mannen de haka en de vrouwen de poi. De poi zag er met een pluchen bal aan een koord echter wat saai en truttig uit. Dus toen één van de andere meiden in de groep vroeg of ze ook voor de haka mocht gaan kon ik me daar mooi bij aansluiten :). We leerden in tien minuten de choreografie en de vier belangrijkste regels: wees boos, wees angstaanjagend, wees lelijk én lachen is verboden. De Maori mannen namen de zang/tekst voor hun rekening. Ik heb een filmpje van onze uitvoering, maar de familie heeft ons gevraagd om geen materiaal te delen op social media en daar zal ik me aan houden. Maar mocht je geïnteresseerd zijn, dan weet je me te vinden.

Gisterenochtend namen we na een heerlijk ontbijt met wentelteefjes afscheid van onze Maori familie en vervolgden we onze weg naar Rototua. Deze stad ligt in een krater. Hierdoor stikt het hier van de vulkanische activiteit. Kolkende modderpoelen, spuitende geisers, kokende en rokende hotsprings, spectaculaire rotsformaties en meren in de meest bizarre kleuren. En niet te vergeten, de constante geur van rotte eieren, veroorzaakt door de zwavel. Heel bijzonder en onwijs mooi.

De komende drie dagen verken ik de oostkust van het Noordereiland. Daarna kom ik weer even terug in Rotorua. Daarna begeef ik mij langzaamaan via onder andere Taupo naar Wellington, mijn eindbestemming in NZ.

Nog een kleine twee weken en dan zit mijn NZ avontuur er op! Bizar!

Tot schrijfs.

  • 05 April 2016 - 06:36

    Marieke:

    Wow, wat een avonturen weer. Klinkt echt super allemaal! Geniet nog ff van de laatste twee weken Nieuw-Zeeland en dan op een naar een nieuw te ontdekken land!

  • 05 April 2016 - 08:13

    JanetJansen:

    Gaaf en indrukwekkend mooi. Geniet ze verder nog in Nieuw Zeeland!

  • 05 April 2016 - 13:16

    Monique:

    Hoi Loes,
    Wat een mooi verhaal weer. Elke keer als ik zo'n verhaal lees valt me op dat je je reis fantastisch goed hebt voorbereid. Je weet precies wat je wanneer, waar en wat wilt zien/ horen/beleven. En dankzij die goede voorbereiding neem je ons als lezer mee naar de mooiste plekjes! Super Loes!

  • 05 April 2016 - 17:00

    Gerdie:

    Loes,

    Wat een mooi verhaal weer. En genieten dat doe je zeker zo te lezen.
    Nog 2 weken hier te gaan en dan op naar een nieuw land.

    suc6 verder

  • 05 April 2016 - 17:09

    Harm :

    Ik zit me onder het werk hier, op een ernstig saai kantoor, met nog 183 mails weg te werken, toch wel enigszins te frustreren hoor …. Waarom ben ik hier en jij daar? Man o man, wat een foto's weer, wat een plekken waar jij komt, wat een belevenissen, wat een herinneringen verzamel jij op deze manier. Ongelofelijk! Nou vooruit, ga vooral door. Geniet, geniet, geniet, en 4 het leven!

  • 05 April 2016 - 23:37

    Mam:

    Mooi verhaal en prachtige foto's. Wat een geweldige natuur.

  • 06 April 2016 - 22:53

    Brigitte:

    Hoi Loes,
    Weer heel mooie foto's. Wat weet je toch goed wat en wanneer je iets moet gaan doen of moet zien. Je weet zoveel wat er allemaal te doen is. Echt SUPER hoe je dat allemaal voorbereid hebt. En je bent een kei in verhalen schrijven. Heel veel plezier gewenst. En wat een geweldige ervaring rijker. En wat is HZ een prachtig land. Geniet ervan. Groetjes Brigitte

  • 08 April 2016 - 13:33

    Suus:

    Wauw super gaaf en avontuurlijk! Als Sandboarden echt op sleetje rijden lijkt, dan weet ik wel hoeveel lol jij gehad hebt! En wat gaat de tijd snel zeg. Geniet nog even van dit mooie land.

    Liefs Suus

  • 18 April 2016 - 12:46

    Inge:

    Wauw dat klinkt echt allemaal supergaaf! Het bezoek aan de Maori's lijkt me heel erg bijzonder, prachtige ervaring. Ps. supermooie foto's van die zwanen! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Rotorua

Loes

Actief sinds 11 April 2008
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 126034

Voorgaande reizen:

09 December 2015 - 24 Augustus 2016

Kangaroos, kiwi's, Spanish en... Olympics

29 Januari 2010 - 29 Januari 2011

Canada, here I come!

25 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Stage Curacao

Landen bezocht: